Met welk computerreparatiebedrijf u het beste af bent is moeilijk te zeggen. Sommige computerproblemen zijn uniek en laten zich niet zo eenvoudig oplossen, hoe ervaren de betreffende specialist ook is.
Kies in ieder geval een bedrijf of persoon, die (zoals op onze website) duidelijkheid geeft over de manier van werken en de tarieven (u kunt ons tarief met die van een aantal andere bedrijven), zodat u niet voor vervelende verassingen komt te staan.
voor gratis advies .

Er is ook een ruim aanbod van zogenaamde "PC dokters", maar het repareren van een pc is een beroep en vereist het investeren van tijd, om van op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van besturingssysteem, hardware, software, virussen, spyware en scareware .

De volgende tips kunnen u helpen een keuze te maken.
- In het eerste telefoongesprek inventariseren wij wat de problemen zijn en geven wij (indien mogelijk) aan hoeveel de herstelwerkzaamheden ongeveer zullen gaan kosten. Dit kan dus alleen als u de uitvoerende persoon direct aan de telefoon krijgt en niet via een centraal telefoonnummer voor het maken van afspraken!
- We proberen ook een indicatie te geven of reparatie financieel gezien wel zinvol is. Als er veel geld moet worden besteed aan de reparatie van een relatief oude PC is het misschien beter om na te denken over de aanschaf van een nieuwe.
- Controleer of het bedrijf is aangesloten bij een branche vereniging, hierdoor heeft u extra zekerheid over de geleverde diensten (zie de pagina over ICTWaarborg).
- De prijs (meestal een uurtarief) is geen indicatie voor de kwaliteit. Een hoog tarief is niet automatisch goed en laag betekent niet altijd slecht. De totale kosten hangen alleen maar af van de ervaring van de monteur: het oplossen van een probleem in 3 uur tegen een uurtarief van € 30 is duurder dan de reparatie met een uurtarief van € 50 in 1 uur.
- Als bedrijven of personen een vaste prijs rekenen voor de reparatie van uw computer, vraag dan in ieder geval naar de voorwaarden. Hoewel het aantrekkelijk klinkt, is de werkelijkheid vaak anders. Bij een garage uw auto laten repareren tegen een vaste prijs, ongeacht het probleem, is ook niet mogelijk.
- Als er op "no cure - no pay" basis wordt gewerkt, vraag dan in ieder geval naar de voorwaarden. Wat "no pay" betekent is iedereen duidelijk maar wat is "no cure"? Stel voor dat bij de reparatie van uw pc geconstateerd wordt dat een duur onderdeel vervangen moet worden, maar gezien de kosten besluit u om van de reparatie af te zien. In dat geval is er dus wel een oplossing, maar hoe zit het dan met de betaling van de onderzoekskosten?
- De hulp inroepen van een student is precies wat het is: een student en geen ervaren reparateur.
Vaak wordt professionele hulp pas ingeroepen als andere pogingen tot het oplossen zijn mislukt. Ook kan het voorkomen dat het uiteindelijke probleem is voorafgegaan door een aantal andere (misschien minder storende) problemen.
Wees dus duidelijk hierover in het eerste gesprek, het oplossen van het besproken probleem hoeft niet te betekenen dat alle voorgaande problemen ook zijn verdwenen en kunnen tot hogere kosten leiden. Mogelijk is bijvoorbeeld het opnieuw installeren van het besturingssysteem in zo'n geval een goedkopere oplossing.
Zoals eerder vermeld geven wij vooraf een schatting van de kosten. In de praktijk komt het vaak voor, dat na het oplossen van het gemelde probleem, wordt gevraagd of we "ook nog even naar een paar andere dingen kunnen kijken". Natuurlijk doen wij dat graag, maar de kosten daarvan zijn natuurlijk niet in de schatting opgenomen.
